tisdag 18 augusti 2009

Att leva med tidsbegränsad sjukersättning, del 2

Pisal kompletterar gårdagens berättelse:

"Idag fick jag besked från färdtjänsthandläggaren på Länstrafikbolaget. Avslag. Jag kan förflytta mig själv om än med svårighet, alltså har jag inte rätt till färdtjänst. Kollektivtrafiken sägs vara handikappanpassad. De ifrågasätter inte att jag har ett funktionshinder, men menar att jag trots detta kan nyttja allmänna kommunikationer. ”Det går ju att köra på en elrullstol” var argumentet för dagen. Jag kan inte sitta på ett tåg- eller bussäte. Det gör mig så dålig att jag behöver akutsjukvård. Jag tillåts inte stå i bussarna i landsbygdstrafiken av säkerhetsskäl. Jag orkar inte stå upp emot en timme i en skakig buss eller ett tåg. De hänvisar till en dom som rör Stockholms tunnelbana där en person fick avslag. Domen är 10 år gammal. Konsekvenserna av detta blir ytterligare utanförskap. Som jag skrev är eventuellt arbetsträning aktuellt. Inte nu längre. Jag kan inte ta mig dit. Blir jag utförsäkrad i stället?

"Pisal"

6 kommentarer:

  1. Hej igen Pisal

    Kolla särskilt "väsentliga svårigheter" i 7 § lagen (1997:736) om färdtjänst, liksom rättsfallet RÅ 2007 ref. 27. Se även prop. 1996/97:115, tex sidorna 49-54, 78 och 46, liksom prop 1979/80:1, tex sidorna 175, 302 och 289-290. Tror du har all anledning att överklaga det här faktiskt.

    /Mvh admin Processjuridikbloggen

    SvaraRadera
  2. Uscha fy tvi, men permobilen kan du inte använda på vintern!
    Och är man så illa dålig ska man HA färdtjänsten!

    Men vet att de kan vara så idiotiska!

    Kämpa på...du måste ju bara få!

    Kramar om

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ni på processjuridik: Kan jag höra av mig till er om jag behöver hjälp att skriva ett överklagande? Snälla, mejla mig i så fall. dr Jenny eller Lindathepoet har min mejladress.
    Tack för uppmuntran både du och Vakant ger.
    kramar
    Pisal

    SvaraRadera
  4. Bra initiativ med denna blogg, skall puffa för den

    SvaraRadera
  5. Hej igen,

    Ja, det går bra. Skriv i så fall till adressen som står under länken Kontakt på bloggen. Ett överklagande färdtjänst är inte komplicerat att utföra, speciellet inte om färdtjänst.

    /Mvh admin Processjuridk

    SvaraRadera
  6. Tackar!
    Jag fick pappren idag, så jag ska scanna in dem och skicka över dem OK?

    kramar
    Pisal

    SvaraRadera