fredag 12 februari 2010

Nu blommar löken

Hej redaktionen!

Nu när man trodde att det inte kan bli värre för oss som påverkas efter regeringens storsatsning, så kommer nästa slag! När jag efter min sjukskrivningsperiod skulle ut för att arbetspröva så
uppmanades jag som inte är med i a-kassa(eftersom det var så dyrt) att gå med i Alfa-kassan för att slippa att leva på garantibeloppet. Sagt och gjort. Glad i hågen anmälde jag mig den 1/1 och allt gick
som en dans tyckte jag.

Nu när medlemsavgiften skulle betalas så uppmanades jag att betala 13642: - innan den 28/1, annars får jag inte vara medlem. Snacka om min
förvåning när jag ser att jag ska betala medlemsavgift för de senaste 2 åren!!
Jag fattar ingenting, men det får jag väl svar på i morgon när jag än en gång ska sätta mig i telefonkö(vilket man har gjort ganska ofta den senaste månaden).

Det jag inte riktigt förstår i allt kaos, är hur vi som har slagitsinnan mot myndigheterna, ska slåss med ännu yvigare rörelser nu och helst inte falla tillbaka i "onda cirklar". Jag känner att jag har inte blivit ett dugg "friskare" än vad jag var förut. Tvärtom!!
Jag var sjukskriven för stressrelaterad depression och fixar inte att hålla flera bollar i luften, som det så vackert heter. Jag var ju en mästare på det förut, men de dagarna är förbi. Jag är så stressad så
jag vet inte hur länge jag orkar. Men jag räknas väl bara som naturligt svinn som man får räkna med och sen kan de i efterhand beklaga att deras beslut "kanske inte var det bästa", men att de har
lärt sig av sina misstag. Jag hoppas att de har kurage att titta mina barn i ögonen när de ber
om ursäkt för "smarta lösningar" i teorin som vi redan från början visste inte skulle funka i praktiken!! Men det är klart, de kanske skulle skaffa en panel där deltagarna (vi) med erfarenheten och kunskapen kunde hjälpa dem att fatta sunda
beslut!! Jag ska nu när jag ändå är riktigt förbannad, göra en skarp skrivelse till socialdepartementet, så jag tackar för mig och sätter igång med min skrivelse!
Önska mig lycka till;)

Alla kanske inte kan "stå" upp för sin sak, men alla kan höja rösten!
Dags att SKRIKA nu!

Mvh "Kia"

Anmärkning redaktion: a-kassan gjorde fel som medförde ännu mera krångel hos Fk

6 kommentarer:

  1. JAG SKRIKER GÄRNA MED DIG!!!!! ARGGGG!

    SvaraRadera
  2. Tack Dittodattan! Du har en stark röst...glöm aldrig det!!

    SvaraRadera
  3. De sedvanliga 100 dagarna får den nya regeringen (för det är väl ingen som tror att denna regering sitter kvar efter valet)! Sen återkommer jag till riksdagen om inget radikalt hänt och denna tortyr och utrotningspolitk kallad arbetslinjen upphört! Det är ju knappast troligt att det gjort det för de är ju kålsupare med smärre skillnader!
    Alla som vill följa med då och göra sjuka och svagas röst hörd är välkomna att höra av sig: http://socialamedborgargardet.ning.com


    MvhME/Mannen på läktaren 091209, under Axens skitprat i riksdagen (http://matseriksson.blogspot.com/2009/12/protest-mot-mordande-sjukforsakring-del.html)!

    SvaraRadera
  4. Alfakassan måste nog vara det mest inkompetenta ställe som finns. När sambon åter blev arbetslös förra året skickade han in de papper som behövdes, d.v.s. arbetsgivarintyg och anmälan om arbetslöshet. Det första pappret fick han skicka in ytterligare 2 gånger och han blev även anmodad att skicka in det andra ytterligare en gång. De har stökat med en massa annat också. Det verkar som om ingen där vet vad någon annan gör. Jag hoppas att du kan få hjälp av någon i dina kontakter med dem för de är inte roliga att ha att göra med.

    SvaraRadera
  5. What?!?! Är det sant?! Kommer också vara i din situation om ett år, OM inte en ny regeringen sätter stopp omedelbart för detta vansinne!
    Hoppas du skriver hur det går och om det är sant! Vill gärna veta...Sänder dig lite energi o ork att fortsätta!
    Kramar
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Verkar konstigt det där med att du måste betala retroaktivt till A-kassan.

    Här är en intressant sak, så här säger man i Förändringar i sjukförsäkringen (prop. 2009/10:45) prop. 2009/10:46 sid 22

    Prop. 2009/10:49 under Författningskommentar sid 32 17 a $ (tredje stycket)

    Prop. 2009/10:49 Bilaga sid 37 15 $ (andra stycket)

    Prop. 2009/10:49 under Författningskommentar sid 30 15 $

    Mitt råd är att Du nogrant läser ´Förändringar i arbetslöshetsförsäkringen (prop. 2009/10:49)´.
    Finns att hämta från nätet, sök via google.

    SvaraRadera