tisdag 26 januari 2010

50% aktivitetsstöd?

Lena heter jag och är 49 år.Jag har varit sjuk sedan 1997, polyartrit m.m. Jag har 50% permanent sjukersättning och har blivit 50 utförsäkrad, därefter överförd till arbetsförmedlingen, och fått aktivitets- stöd!

Ang aktivitetsstödets ersättning om man har mindre än 100% aktivitetstid, hör o häpna, detta kommer att drabba många.

Jag har gjort allt man ska och fått mitt S G I och antagna inkomst.

Detta skickade jag till a-kassan (SKTF) och de räknade ut min ersättning.Enligt dem tar de det som 40 tim arbetsvecka, även om jag har pension på 50% o mitt S G I är på 20 tim alltså.

Det innebär att jag bara får hälften i aktivitetsstöd då min dagpenning delas på 2.

Kan det vara möjligt har jag frågat Försäkringskassan? JA; det är det även om de vet att mitt S G I är på 50% per 20 tim så gör de som a kassan säger. A kassan grundar alltid på 100% 40 tim. Det har jag fått förklarat då jag ringt dem flera gånger.

Detta har pågått i 2,5 veckor nu, och i dag ringde Försäkringskassan mig igen och sa att så blir det!Jag behöver hjälp att få ut detta! Många kommer att drabbas.Igen slår man på de som ligger. Jag får alltså ungefär hälften av min sjukpenning Jag är mer än förtvivlad!! Hur ska jag klara mig själv och min dotter?

Vänligen,
Lena Westerlund

9 kommentarer:

  1. Det är bedrövligt! Själv vet jag fortfarande inte, fast jag pratat med allt och alla hos FK och allt och alla på arbetsförmedlingen och en "sakkunnig" på Regeringskansliet om jag har rätt till ett öres aktivitetsstöd när jag nu skall till arbetsförmedlingen 1 februari.

    Orsaken är att jag fått ett avgångsvederlag som A-kassan räknat ut en karensperiod utifrån. Under karensperioden kan jag inte få A-kassa eller aktivitetsstöd. Grejen är bara att A-kassan räknar karensen utifrån den halvtid jag jobbat (och som för dig fått SGI på) och aktivitetsstödet skulle jag ju så att säga få på andra halvan som jag haft tidsbegränsad sjukersättning på.

    Enligt den "sakkunnige" på regeringskansliet så tyckte han att jag "borde" ha rätt till ersättning eftersom det är olika halvor, men det besked jag tidigare fått från arbetsförmedlingen är att nej, det kan jag inte. Det senaste beskedet är ett ickebesked. D v s det är aldrig någon som kan svara och det hänvisas alltid till någon annan som vet och bestämmer...

    SvaraRadera
  2. Man får aldrig utnyttja en praktikant på något vis som tex ge för mycket ansvar mm.Det har man alltid fått lära sej,men låta praktikanter jobba heltid för en halvtidslön det är tydligen ok???

    Så skulle det bli för mej och för många fler,eftersom lönen baseras på min halvtidslön.väljer jag att praktisera på halvtid ja då får jag halva min halvtidlön ca 2000kr.(efter skatt)Det kallar jag att bli utnyttjad.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Har också varit sjukskriven länge 6 år med många arbetsprövningar som fått avbrytas pga min sjukdom, och nu ska få aktivitetstöd och mindre i kassan.Hur har de tänkt sig att man ska bli bättre och kunna jobba när dett blir en psykisk påfrästning????för alla drabbade.Vi ligger ju redan ner och får ännu hårdare sparkar.
    cissi

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara en sak.
    Jag har alltid röstat borgeligt tidigare, men det är slut på det nu. Rösta bort den här j-la skitregeringen som tar från de fattiga och ger till de rika och sparkar på de som redan ligger ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med fullständigt! Jag är utförsäkrad eller nollklassad som myndigheterna skrattat och hånat mig för, har halv sjukersättning och lever samtidigt på socialbidrag... Jag har inte mycket korvöre kvar när räkningarna är betalda. Avskyr att ha det såhär, eftersom jag inte valt att bli sjuk pga. Trauman. Tycker att det är för jäkligt att välfärds-Sverige har det såhär och straffar sjuka människor! Finns det ingen medmänsklighet längre...? Var finns den, har jag undrat länge.

      Radera
    2. Tycker förresten att samhället idag inte är gjort för människor, överhuvudtaget. Stress, arbetslöshet och försäkringskassans dumma regler gör människor ännu sämre.

      Radera
  5. Man borde anmäla den svenska regeringen till europadomstolen i Haag för diskriminering av folkgrupp. Nämligen folkgruppen sjuka, arbetslösa och pensionärer, som förutom betydligt sämre ersättningar dessutom tvingas att betala betydligt mera i skatt på sina redan låga ersättningar, än de som jobbar.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte problemet. Om du har HALV sjukersättning, dvs du får en ersättning på halvtid - baserat på 40 timmars vecka..då har du bara 20 timmar kvar som du kan vara försäkrad på. Därför har du bara en en SGI på 20 timmar, 50%. Om du skulle ha en SGI på 100% OCH en halv sjukersättning skulle du kompenseras för 150 % ersättning och det är ingen svensk medborgare försäkrad för.
    Men på den halvan som du nu har aktivitetsstöd / arbetar /blir sjukskriven så ska och kan inte det, vara på mer än 20 timmar i veckan - annars lär din sjukersättning påverkas och den kommer att minskas.
    Eftersom du har sjukersättning har du ju rätt att söka bostadstillägg.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår inte heller Lena.
    Din éna halva har du ju permanent sjukbidrag (sjukersättning) för. Då har du ju en "frisk" halva kvar. Helt rimligt att man då ska ha halv sjukpeng för den friska halvan om man är sjuk el halvt aktivitetsstöd om man deltar i arbetsmarknadspolitiskt program. Detta utifrån att du kan jobba halvtid. Detta är rimligt o korrekt.

    SvaraRadera